Aanhangrijtuig 1660

Het aanhangrijtuig 601 werd in 1922 in de CGTA-werkplaats gebouwd als een prototype. Het stond model voor een reeks van zestig aanhangrijtuigen (602-661). Tussen februari 1952 en oktober 1954 werden 30 aanhangrijtuigen verbouwd tot eenrichtingsrijtuigen met een zitplaats voor de ontvanger en schuifdeuren langs de rechterkant. De kant binnenspoor werd volledig gesloten. Instappen gebeurde vooraan, uitstappen langs de middenschuifdeur. De achterste plooideuren dienden als nooduitgang.

 

In de periode 1955-1958 werden nog eens 31 aanhangrijtuigen verbouwd tot tweerichtingsrijtuigen, met stoelen in similileer. De wagenbak werd verbreed met 18 centimeter, zodat er meer plaats bleef voor de middengang. De zitplaats voor de ontvanger was verplaatsbaar, afhankelijk van de rijrichting. De 1660 is representatief voor die verbouwde reeks. Hij werd in juli 1973 buiten dienst gesteld.

 

In 1963 kregen alle aanhangrijtuigen het cijfer 1 voor hun reeksnummer (1601-1661). Vanaf 1966 gingen de aanhangrijtuigen naar de sloper.


  • Bouwjaar: 1922/1924-1925
  • Constructeur: CGTA-werkplaats Grotehondstraat, Antwerpen
  • Usines Ragheno, Mechelen
  • Beremming: Handrem en luchtrem
  • Gewicht leeg: 5,6 ton
  • Zitplaatsen: 17
© 2025 Meta vzw
Website by KMOSites