Bijwagen A11501

Dit aanhangrijtuig werd gebouwd om getrokken te worden door de stoomtram. Reizigers konden met dit voertuig in eerste of tweede klasse rijden. De bijwagen dateert uit 1908 en deed dienst op de lijn tussen Hoei en Burdinne.

Na zijn actieve loopbaan kreeg de A 11501 een nieuwe bestemming als keet in de steengroeve in Andenne. De ASVI kon het voertuig in 2011 op de kop tikken en volledig restaureren.

De'A' in de nummering wijst erop dat de tram gebouwd werd voor meterspoor. Het net van de Buurtspoorwegen was grotendeels in meterspoor aangelegd. Van 1885 tot na de Eerste Wereldoorlog hadden de lijnen in het noorden van de provincie Antwerpen – aansluitend op het Nederlandse tramnet – een spoorwijdte van 1067 mm (Kaapspoor); de NMVB had ook enkele lijnen op normaalspoor (spoorwijdte 1435 mm). Rijtuigen op Kaapspoor kregen een letter B voor hun rijtuignummer, die op normaalspoor de letter C.

 


  • Bouwjaar: 1908
  • Constructeur: SA Usines et Fonderies de Baume et Marpent, Haine-Saint-Pierre
  • Reeks: A 11500-A11513
  • Beremming: Handrem
  • Gewicht leeg: 4,74 ton
  • Zitplaatsen: 16 (2de klasse) + 6 (1ste klasse)
© 2025 Meta vzw
Website by KMOSites