Autorail AR86
Op zoek naar een goedkoper, sneller en efficiënter vervoermiddel, verscheen vanaf 1935 op heel wat buurtspoorwegenlijnen de dieseltram, autorail of spoorauto.
Deze kwam in de plaats van de stoomtram, op lijnen met beperkt verkeer die niet in aanmerking kwamen voor elektrificatie. De dieseltram werd eerst uitgerust met een benzinemotor van het Belgisch merk Brossel, ook gekend van de bussen.
In het Gentse deed de autorail bijvoorbeeld dienst op de tramlijn naar Sint-Lievens-Houtem en Geraardsbergen.
AR 86 dateert uit 1934 en werd door de NMVB gebouwd in de werkplaatsen van Kuregem (Anderlecht). De spoorauto kwam in dienst op de lijn Waver - Geldenaken. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd de motor verwijderd en werd het een bijwagen om nadien omgebouwd te worden tot een ART met de T van Tractor. Dit alles om ook zware treinen te trekken tijdens de suikerbietenoogst.
De tram kwam in het begin van de jaren 1980 in het bezit van de ASVI die het herstelde in zijn oorspronkelijke staat.
- Bouwjaar: 1934
- Constructeur: NMVB-Kuregem
- Reeks: 80-98
- Motoren: Benzinemotor, later diesel GM 6-71
- Beremming: Elektromagnetische pieperrem + handrem
- Gewicht leeg: 11,4 ton
- Zitplaatsen: 24