PCC-trams 6208, 01, 25 en 6215

De PCC-tram, eerst in het typisch blauw met de deuren en het raamwerk in het geel in de tijd van de Maatschappij voor het Intercommunaal Vervoer te Gent (MIVG) en sinds 1991 ook in de kleuren van De Lijn, is voor veel Gentenaars een zeer herkenbare tram. Tussen 1971 en 1974 kwamen er in totaal 54 in dienst op alle toen nog bestaande tramlijnen: achtereenvolgens op lijn 4 (vanaf 1 mei 1971), lijn 1 (2 november 1971), lijn 2 (4 december 1972) en lijn 10 (8 februari 1974). Dit waren de eerste nieuwe trams voor Gent sinds 1913!
PCC verwijst naar de Presidents’ Conference Committee: om de toekomst van de tram in Amerikaanse steden te verzekeren, staken de directies van de Amerikaanse trambedrijven in 1929 de koppen bijeen om een moderne standaardtram te ontwikkelen. De PCC-tram was in die tijd een revolutionair ontwerp met zeer soepele rijkenmerken en voetbediening. Maar het meest in het oog springend was het zeer gestroomlijnde ontwerp en de afrondingen van de kast.
Tramfabrikant (het latere) BN uit Brugge en ACEC (uit Charleroi) verwierven in Europa de licentie voor het bouwen van PCC-trams. Er liepen PCC-trams van de band voor Den Haag en Marseille Maar vooral ook de NMVB, Brussel, Antwerpen en Gent. 

De Gentse PCC is een tweerichtingsversie die in vergelijking met de drieassers die hij verving, een zeer grote capaciteit had en tot 100 reizigers kon vervoeren. Gedurende meer dan 25 jaar waren ze heer en meester op het Gentse tramnet tot de komst in 1999 van de eerste gelede Hermelijn. Vanaf dan begon de inzet te verminderen; sinds de komst van de Albatrostrams is de PCC niet langer meer te zien in reguliere dienst. Zeven trams verhuisden in 2018 naar Antwerpen omdat er op tramlijn 12 door het wegvallen van een keerlus nood was aan enkele tweerichtingstrams.

22 PCC-trams werden tussen 1999 en 2003 grondig gerenoveerd tot het zogenaamde type PCC2. De meest opvallende aanpassingen waren een volledig afgesloten stuurpost voor de trambestuurder, klimatisering en de plaatsing van naar buiten zwaaiende zwenkdeuren.

PCC’s 01 toont zich in de originele MIVG-uitvoering en kleuren.

PCC25 is eveneens getooid in de MIVG-kleuren maar presenteert zich in een versie van 1999

PCC’s 6208 en 6215 (de trams werden bij de overname door De Lijn hernummerd en werden in Gent ondergebracht in de serie 62xx) werden omgebouwd naar het type PCC2 en dragen daardoor ook de livrei van De Lijn.

 


  • Bouwjaar: 1971-1974
  • Constructeur: La Brugeoise et Nivelles (BN / later Bombardier Transportation), Brugge + ACEC (Ateliers de Constructions Electriques de Charleroi), thans onderdeel van Alstom
  • Modernisatie: 1999-2003 door Adtranz / MGB
  • Reeks: 01-54 (De Lijn: 6201-6254)
  • Motoren: 4 motoren van 40,5 kW
  • Beremming: Elektrische remming, trommelremmen en railremmen
  • Gewicht leeg: 19 ton
  • Zitplaatsen: 28 (+ 2 klapstoelen voor PCC2)
© 2025 Meta vzw
Website by KMOSites